Zpět do obchodu

Registrace

Milovaný zákazník

Před časem jsem ve svých Stories sdílela tip na velmi zajímavou a užitečnou knihu Handmade business od Hany Konečné. Je to ten typ knihy, který čtete opravdu pozorně, neustále nad obsahem přemýšlíte, vracíte se k věcem, které si chcete zapamatovat a použít dál. A ke které se pravidelně vracíte, podle toho, jak se snažíte vše neustále vylepšovat.

Pojem z této knihy "milovaný zákazník" mi zní v hlavě celou tu dobu a myslím, že si zaslouží i vlastní článek. Hana Konečná píše: "V konceptu milovaného zákazníka nejde jen o to, že si tento zákazník krásně padne do noty s vaší  značkou a váš výrobek je pro něj ta nejlepší volba, ale také o určitou vzájemnost: I vy ho milujete. Ano, čtete dobře. Milovat svého zákazníka je důležité. Zaměřit se na jednoho člověka se příčí selskému rozumu. Když tento postup začnete uvádět do praxe, nejspíš vás přepadne strach, že řadu zákazníků odradíte. Zde jsou argumenty, proč je důležité se vydat právě touto cestou."

1. Je to jednodušší. Malé podnikání si nemůže dovolit náročné zákaznické průzkumy a statistiky. Zato se dá začít v malém a svoje zaměření rozšiřovat až později. Ušetříte tak peníze a síly.

2. Nesnažíte se zalíbit všem. Taková cesta vede do pekla průměrnosti. Díky milovanému zákazníkovi víte o jednom konkrétním člověku, pro kterého tu chcete být.

3. Nestane se vám, že byste napodobovali konkurenci. I když se napodobování konkurence vědomě vyhýbáte, tu a tam se něco, co jste  u ní viděli, nevědomě propíše do vaší vlastní práce. Váš milovaný zákazník je jedinečný, a tak nemusíte řešit, jestli se vaše práce náhodou nepodobá něčemu jinému. Zkrátka si jdete za svým a víte, proč děláte to, co děláte.

4. Nemáte strach komunikovat a vytvářet obsah. V marketingu tvůrce často blokuje obava, že se něco nebude líbit. Když však marketing tvoříte na míru svému milovanému zákazníkovi, víte, že jemu se to líbit bude. Když si řeknete, že vám na ostatních vlastně nezáleží, můžete beze strachu zmáčknout tlačítko "publikovat". 

Když tvůrce najde svého milovaného zákazníka, uvědomí si, o jaké zákaznické skupiny vlastně nemá zájem. Nemusí se ani obávat, že odežene zákazníky, o které skutečně stojí. Ti se totiž ani odradit nenechají. Tímto přístupem můžete přitáhnout i zákazníky, kteří by do vaší cílové skupiny teoreticky neměli zapadat. A jak toho docílíte? Důvěryhodnou a zajímavou komunikací jeden na jednoho. Je to i přirozenější, než se snažit předstoupit před dav a pokusit se jej strhnout. Věrohodnou komunikací budujete klima důvěry, které se pak přenáší dál a ovlivňuje i zákazníky, do nichž byste to nikdy neřekli... :-)

Je radost přečíst si takto pěkně napsané shrnutí situace, kterou sami žijete, tak nějak intuitivně a metodou pokus-omyl a říkáte si, že to ani jinak neumíte... Stále je ale, co se učit, nechat se inspirovat a věci zlepšovat.

A já bych tímto příspěvkem chtěla také poděkovat všem zákazníkům, kteří svými nákupy podporují můj malý projekt a jeho inovace. A že se můžeme vzájemně inspirovat. 

Budu ráda i za vaše podnětné připomínky a sdílení vašeho šití spojeného s mých e-shopem.